Näringslära är så-himla-intressant och jag spenderar gladeligen min tid på att lära mig om kost och näring – hur det påverkar kroppen och hur vi kan påverka kroppen med hjälp av rätt mat. Jag tror att många har svårt för mat och hur vi ska äta och många äter alldeles för lite, andra äter alldeles för mycket och det där som kallas lagom är väldigt svårt att hitta.

För mig tog det tid, lång tid, att hitta mitt lagom, min balans, och ärligt talat är det något jag fortfarande jobbar med dagligen. Jag testar nya saker, försöker kliva ur min komfortzon och tar åt mig av tips och råd från människor som inspirerar mig och ger mig nya perspektiv. Jag testar och ser om det fungerar för mig, för det är väl ändå det det hela handlar om: att hitta det som fungerar för en själv. Det spelar egentligen ingen roll vad som funkar för någon annan, för att vi är helt olika med helt olika förutsättningar, mål, ambitioner, tycken och smak. Vi är inte samma och därför kan vi inte utgå från att samma funkar för alla. Det är aldrig så enkelt. Det är inte svart och vitt.

Frukost 04-20 Frukost 08-07

Balans för mig är någonting som varken kräver tankekraft eller energi. Det är inte något jag konstant går och tänker på, utan det bara är. Balans är för mig att inte fundera över om jag ska ta den där bullen eller inte, om jag ska träna eller vila eller hur mycket jag ”behöver” äta. För mig är balans att inte tänka på det. Det är för mig ett tillstånd där allting faller sig helt naturligt och ingenting måste övertänkas. Balans för mig är enkelt. Det är att äta det jag är sugen på och det min kropp behöver (med lite sunt förnuft och tillit för kroppen och dess signaler). Det är att träna när jag känner för det, orkar och vill, men också att vila när kroppen behöver återhämta sig. Det är att jobba med kroppen och inte emot den. Balans är att bara vara. I kroppen. I nuet. 

Jag tror inte att det behöver vara så komplicerat. Jag tror faktiskt att det till och med är ganska enkelt, men att vi människor har komplicerat saker och ting med dieter och kalorier och skvallertidningar. Jag tror att vi har gjort mat till någonting så mycket större än det är, och istället för att det bara är, så tänker vi på det nästintill konstant. Mat har blivit kopplat till så många känslor att vi inte längre har en avslappnad och sund relation till näringen vi stoppar i våra kroppar (eller till våra kroppar heller för den delen!) och då blir det hela överväldigande och ja: komplicerat.

Ben and Jerrys 04-13

Vi behöver mat. Vi behöver näring. Vi behöver bensin som vår motor kan jobba med och det borde falla sig helt naturligt att vilja stoppa i oss bensin av bästa kvalitet – för att vår maskin ska fungera så bra som möjligt. Det är ganska självklart att en kropp som får bra, näringsrik mat kommer att fungera bättre än en kropp som får mat med lite näring och lite energi. Så om jag får ge några råd så skulle jag säga:

  • Ät mat. Riktig mat. Mat tillagad från grunden.
  • Ät gärna ekologiskt och krav-märkt. Kvalité på maten är A och O.
  • Ät mycket frukt och grönsaker för att ge kroppen de vitaminer och mineraler den behöver.
  • Undvik halvfabrikat och mat med mycket tillsatt socker.
  • Drick vatten!
  • Slappna av. Njut av maten. Tugga långsamt.
  • Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt.
  • Dramatisera inte mat. Ingenting är så onyttigt att du aldrig kan äta det, och ingenting är så nyttigt att du alltid kan äta det. Allting med måtta.

IMG_8349

På bilderna ser ni exempel på mat som jag tycker om och som är en del av min balans. Allting med måtta, det är faktiskt så enkelt.

Hur ser era kostvanor ut? Anser ni att ni har en bra balans, eller har hittat ett sätt som fungerar för er? Dela gärna med er. 

8 Comments

  1. Balance with exercise and food is something I’m still working on. I love how you say, ”Nothing is so useless that you can never eat it, and nothing is so useful that you can always eat it. Everything in moderation.” (I’m using Google Translate, so it’s a little bit off…) That’s a motto I’m trying to instill in my own life. Food is not good, food is not evil. When we give it morality, that’s when we run into disordered behaviors.

  2. Hej!
    Mycket bra inlägg, men jag har en fråga angående en annan sak. Jag undrar när du är färdig PT och om du kommer att arbeta på Actic?
    Jag tränar nämligen där o har under en längre tid funderat på att ta hjälp av en PT för att våga mig in i gymmet. Tränar regelbundet gruppträningspass, både konsition och styrka, men har inte vågat ge gymmet en riktig chans ännu. Jag skulle vilja ha en PT som förstår sig på det här med ätstörningsproblematik, framförallt i det avseendet att man inte orkar 100% alla dagar, om du förstår vad jag menar.
    🙂

    • admin Reply

      Hej! Tack så mycket! 🙂 Jag är legitimerad i Maj men kommer börja jobba lite smått redan nu i Februari, så är du sugen så får du mer än gärna dra iväg ett mail till antonia.eriksson@hotmail.com eller hugga mig i receptionen/på ett pass så tar vi ett snack och ser vad vi kan komma fram till. Jag vill verkligen kunna fokusera på människor som har eller har haft ätstörningsproblematik i framtiden, så det känns jättespännande för mig!

  3. Så fint du skriver och allt så sant. Mitt förhållande till mat är ännu snävt eftersom jag är sjuk(anorexi, ortorexi)Jag njuter inte av mat. För mig är mat helt enkelt ett bränsle, kolhydrater, vitaminer, protein, nyttiga fetter etc. Äter möjligast hälsosamt, följer egentligen alla dina tips du gav utom ”allt med måtta” och ät när du är hungrid. Mattiderna är väldigt stickta. Dessutom känner jag mig nästan alltid mätt, måste emellan tvinga mig att äta. Och om jag ätit på en måltid det jag ”skall” dvs planerat men blir ännu hungrig tar jag lite till men om det inte heller räcker blir jag rädd att äta bara mer och mer och tar ingenting! Käns emellan att jag äter helt massor. Jag ville vara ärlig för du frågade hur vi läsare äter. Men å andra sidan tycker jag om min överhälsosamma diet, mår bra och det passar mig. Saknar inte ens något godis etc. Kan du hjälpa? Är det ok?

    • admin Reply

      Är du sjuk så fungerar varken hungerkänslor eller egentligen några andra system i kroppen som de ska och då går det inte att utgå från hunger t.ex. Då krävs det att du äter mer än vad du ”orkar” och äter annat utöver det du själv anser att du ”ska” eller behöver. Kroppen behöver massor näring när man ska bli frisk från anorexi och generella regler (lika de i detta inlägg) riktar sig främst mot människor som är friska, och du som inte är frisk måste förhålla dig till någonting annat.

      Det är inte sunt att inte kunna äta någonting ”onyttigt” eller inte kunna förlita sig på kroppen. Det är viktigt att du söker hjälp (om du inte redan gjort det?) och tar till dig av de råd och det stöd du får där. Jag önskar dig all lycka till!

  4. Skit bra inlägg, precis vad jag behövde höra(läsa)!
    Prima blogg (y)

Write A Comment