Jag fick ett mail här om dagen från en ung tjej som frågade om jag hade tips på hur hon ska göra för att ”passa in” i skolan – då hon känner sig utanför och som ett offer. Hon känner sig som luft och blir aldrig vald i skolan vilket gör att hon mår dåligt även på fritiden. ”Kan du hjälpa mig att få bättre självkänsla och känna mig tryggare?” frågar hon mig. Den här unga tjejen är 11 år gammal. Det gör ont i hjärtat att läsa hennes ord. Det gör ont att läsa att en 11-åring känner sig utanför och otillräcklig och vill förändra sig för att passa in i normen och bli accepterad. Att en 11-åring, redan så tidig, lärt sig att värdera sig själv genom andras ögon.

Jag önskar att jag kunde få henne att inse sitt värde. Jag önskar att jag kunde få henne att öppna ögonen och förstå att vad andra tycker om henne inte spelar någon roll så länge hon inte tycker om sig själv. Jag önskar att jag kunde få henne att inse att hon är en fantastisk person, helt unik och egen och speciell – och att det är just det som gör henne så värdefull; det finns ingen annan som hon. Jag önskar att jag kunde få henne att tycka om och respektera sig själv så att hon därmed vågar stå upp för sig själv, sina behov och sin vilja.

Självkänsla är knepigt och något som många av oss brottas med idag. Att acceptera sig själv. Att tycka att man är tillräckligt bra. Att vara bekväm med sig själv och alla sina sidor. Om det är någonting jag lärt mig så är det första steget just det; acceptansen. Att acceptera att det här är jag. Jag ser ut såhär. Jag fungerar såhär. Jag tycker om vissa saker och ogillar andra saker. Jag reagerar på vissa saker och andra inte. Jag bryr mig om vissa saker och andra inte. Men framförallt ATT DET ÄR OK. Nästa steg är respekten; att respektera sig själv, sina behov och sin vilja. Det här är viktigt för mig. Det här vill jag. Det här behöver jag. Att respektera sig själv tillräckligt för att se till att få sina behov uppfyllda, och umgås med sådana människor som uppfyller dem, är jätteviktigt för självkänslan. Du väljer ditt umgänge – så välj människor som får dig att må bra och som ger dig energi istället för sådana som tar den. Sedan kommer balansen mellan att vilja förbättra sig och utvecklas men ändå kunna säga ”good enough” och ge sig själv en klapp på axeln. Vi människor behöver utveckling men vi behöver också ta hand om oss själva. Det är ok att inte alltid vara bäst, det är ok att nöja sig och det är ok att tycka att man räcker till. Jo, du räcker faktiskt till precis som du är. Lugnet är det som tog längst tid för mig att förstå. Det här med att vara här och nu, andas och landa i kroppen. Att sluta tänka så mycket och istället bara vara med sig själv och sina känslor.  Andas.

Jag vet att inget av det här löser problemet. Jag vet att det inte räcker att läsa det här inlägget och sedan POFF – så är allting bra. Det kräver konstant jobb och en enorm vilja – men det blir bättre. Börja med en sak i taget: positiva affirmationer kan t.ex. vara steg ett; bestäm dig för att varje dag säga 10 bra saker som hänt under dagen och 3 bra saker du tror kommer hända imorgon. Säg även 3 bra saker om dig själv. Gör det till en vana och fyll tankarna med positivet. Eller börja ta en stund för dig själv varje kväll att bara vara med tankarna. Skriv, rita eller meditera. Ge tankarna utrymme. Eller varför inte PRATA med människor i din omgivning som bryr sig om dig och uttryck dina behov och önskemål. Be om hjälp. Våga vara sårbar.

Matilda, fina du. Du räcker till precis som du är. Du är inget offer; du är en stark och modig tjej med hela livet framför dig. Var inte rädd för att säga vad du känner. Våga vara sårbar och öppna upp dig och berätta hur det känns. Ta plats. Men framförallt: ta hand om dig och gör det du mår bra utav, umgås med sådana som får dig att må bra och låt aldrig, ALDRIG, någon säga åt dig att du inte räcker till precis som du är. Du är så himla tillräcklig och så himla fantastisk. 

Write A Comment